Συμμετοχή της Γενικής Γραμματέως Ε.Ε.Κ. & Δ.Β.Μ., κ. Όλγας Καφετζοπούλου, στην τελική εκδήλωση του Έργου Τεχνικής Βοήθειας για την Εφαρμογή Εθνικού Πλαισίου Δεξιοτήτων Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στην Ελλάδα
Η Γενική Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, κ. Όλγα Καφετζοπούλου, συμμετείχε στην τελική εκδήλωση του Έργου Τεχνικής Βοήθειας για την Εφαρμογή Εθνικού Πλαισίου Δεξιοτήτων Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στην Ελλάδα που έλαβε χώρα στις 15 Ιανουαρίου 2025, στην αίθουσα “Γαλάτεια Σαράντη” του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Η τελική εκδήλωση αποτελούσε μέρος του έργου τεχνικής υποστήριξης που υλοποιεί η Παγκόσμια Τράπεζα σε συνεργασία με τη Γενική Διεύθυνση Στήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων (DG REFORM) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση δια του Μέσου Τεχνικής Υποστήριξης (TSI). Στόχος του έργου είναι η υποστήριξη του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, καθώς και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) στην ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης για την ανάπτυξη δεξιοτήτων κατά τη σχολική εκπαίδευση αλλά και την εκπαίδευση ενηλίκων, ως εφόδιο για την αγορά εργασίας.
Σε συνέχεια των εναρκτήριων τοποθετήσεων της εκδήλωσης, η Γενική Γραμματέας κ. Όλγα Καφετζοπούλου συμμετείχε σε πάνελ συζήτησης με θέμα: «Απόκτηση βασικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων μέσω της εκπαίδευσης για την πλήρη συμμετοχή στην κοινωνική & οικονομική ζωή» με τους ακόλουθους συνομιλητές:
- κ. Σπυρίδωνα Δουκάκη, Πρόεδρο Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής
- κ. Παναγιώτη Καμπύλη, Αναλυτή Πολιτικών και Δεδομένων Ψηφιακού Μετασχηματισμού στο Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ψηφιακού Περιεχομένου
Το πάνελ, του οποίου συντονίστρια ήταν η κ. Rita Almeida (Education Manager, Europe and Central Asia Region, World Bank), επικεντρώθηκε στη σχέση της εκπαιδευτικής πολιτικής με τη μεταρρύθμιση των προγραμμάτων σπουδών και την ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων.
Κατά την τοποθέτησή της η κ. Γενική Γραμματέας ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα εξής:
«Η αναντιστοιχία μεταξύ των προσόντων που παράγει το εκπαιδευτικό σύστημα και αυτών που ζητάει η αγορά εργασίας καθώς και η μεγάλη πρόκληση της σύνδεσης της αρχικής με τη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση αποτελούν διαχρονικά ζητήματα. Για το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. η έννοια της δεξιότητας δεν είναι αυτοτελής. Η δεξιότητα, έτσι όπως αποτυπώνεται και στον μεταρρυθμιστικό ν. 4763/2020, ουσιαστικά είναι η μεταφορά, σε πρακτικό επίπεδο, της κατοχής μιας συγκεκριμένης γνώσης. Ωστόσο, η γνώση προϋπάρχει της δεξιότητας και είναι απαραίτητη για να μπορέσει κάποιος να επιδείξει την όποια δεξιότητά του. Μέσω της πρόσφατης μεταρρύθμισης του 2020, υιοθετήσαμε τη σύνδεση της ΕΕΚ με την αγορά εργασίας μέσω των μαθησιακών αποτελεσμάτων, εργαλείο πλήρως αναπτυγμένο από το CEDEFOP. Συνεπώς, αξιοποιήσαμε την ευρωπαϊκή εμπειρία στην ανάπτυξη των μαθησιακών αποτελεσμάτων και ας μην ξεχνάμε ότι στην επαγγελματική κατάρτιση το ολοκληρωμένο προσόν συμπεριλαμβανομένων των πρακτικών δεξιοτήτων πιστοποιούνται.
Ειδοποιός διαφορά μεταξύ ΑΕΚ και ΣΕΚ: η Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση έχει μία λογική απόδοσης ολοκληρωμένου προσόντος και γι’ αυτό χρειάζεται χρόνο για να αναπτυχθεί, υλοποιηθεί και τροποποιηθεί. Η ΣΕΚ έρχεται να καλύψει την άμεση ανάγκη με μικρή διάρκεια σε υπάρχουσα γνώση που έχει αποκτηθεί μέσω της ΑΕΚ ή μέσω αναγνωρισμένης εμπειρίας, με την προσδοκία να έχει άμεση αποτελεσματικότητα για τη σύνδεση με την αγορά εργασίας. Πώς μπορούμε να συνδέσουμε αυτές τις 2 διαδρομές, ΑΕΚ & ΣΕΚ; Με μία χαρτογράφηση ειδικοτήτων για αποφυγή αλληλοεπικαλύψεων και μελετώντας πώς χτίζεται η ΣΕΚ πάνω στην ΑΕΚ, άρα η 1η προσέγγιση έχει να κάνει με την αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης. Η 2η σχετίζεται με το περιεχόμενο και η 3η προσέγγιση αφορά στην παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας των διαδρομών. Το επόμενο στοίχημα που έχουμε μπροστά μας είναι το Παρατηρητήριο Μετάβασης στην Αγορά Εργασίας, για να δούμε αν οι απόφοιτοι της ΑΕΚ εργάζονται βάσει της μαθησιακής διαδρομής που έχουν ολοκληρώσει και αν οι απόφοιτοι των προγραμμάτων ΣΕΚ έχουν καταφέρει να απορροφηθούν στην αγορά εργασίας λόγω της συγκεκριμένης παρακολούθησης.
Θα ήθελα στο σημείο αυτό να τονίσω ότι στο πεδίο της ΕΕΚ έχουμε, από τον Σεπτέμβριο του 2024, 130 νέους Οδηγούς Κατάρτισης και η καινοτομία είναι ότι αναθέσαμε τη διαχείρισή τους στους κοινωνικούς εταίρους, ως αποτέλεσμα της εξωστρέφειάς μας, με συγκεκριμένη επιστημονική μεθοδολογία και με βάση τη λογική των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Μέχρι τον Ιούνιο του 2025, οι εν λόγω οδηγοί θα έχουν εκπαιδευτικά εγχειρίδια και ερωτήσεις πιστοποίησης για να μπορεί να ολοκληρωθεί ο κύκλος της αξιολόγησης των γνώσεων και δεξιοτήτων που έχουν αποκτηθεί.»
Στην τελική της τοποθέτηση, η Γενική Γραμματέας, κ. Όλγα Καφετζοπούλου, αναφέρθηκε επιγραμματικά σε όσα λαμβάνουν χώρα σε θεσμικό επίπεδο στο πεδίο της ΕΕΚ&ΔΒΜ, όπως η νέα διακυβέρνηση με την παρουσία όλων των κοινωνικών εταίρων, η διαπερατότητα μεταξύ των μαθησιακών διαδρομών και επιπέδων, η προετοιμασία του νέου στρατηγικού σχεδίου της επόμενης τριετίας που θα παρουσιαστεί άμεσα καθώς και η στρατηγική για τις δεξιότητες του εργατικού δυναμικού μέσα από μία πολύ καλή συνεργασία με όλους τους φορείς και ιδιαίτερα με το Υπουργείο Εργασίας και τη ΔΥΠΑ.