Π.ΕΠΑ.Λ. ΑΚΡΩΤΗΡΙΟΥ – ΔΡΑΣΕΙΣ: ΨΗΦΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ, ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ, ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ
ΠΕΠΑΛ ΑΚΡΩΤΗΡΙΟΥ – ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Σχολικού Έτους 2024-2025
Α. ΨΗΦΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ, ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ
Το Π.ΕΠΑ.Λ. Ακρωτηρίου το σχολικό έτος 2024-2025 παρουσίασε μια καινοτόμα εκπαιδευτική δράση που ένωσε τη δημιουργική έκφραση, την τεχνολογία και την πολιτιστική παιδεία. Οι μαθητές του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών ανέλαβαν να εικονογραφήσουν και να σελιδοποιήσουν το σπουδαίο αρχαίο θεατρικό έργο «Όρνιθες» του Αριστοφάνη, μέσα από μια σύγχρονη, πολυτροπική προσέγγιση.
Η δράση είχε διττό χαρακτήρα: καλλιτεχνικό και παιδαγωγικό. Οι μαθητές, μέσω χειροποίητων σκίτσων και ψηφιακής έπειτα επεξεργασίας, απέδωσαν όλους τους 1.750 στίχους του έργου, μετατρέποντάς το σε ένα ολοκληρωμένο αισθητικό και αφηγηματικό σύνολο. Κάθε μαθητής οπτικοποίησε, με τη δική του μοναδική καλλιτεχνική γλώσσα, τις βασικές σκηνές και τους κύριους πρωταγωνιστές του έργου, δημιουργώντας ένα προσωπικό αποτύπωμα έκφρασης και ερμηνείας.
Η εικαστική προσέγγιση υπήρξε ελεύθερη και ερμηνευτική, δίνοντας χώρο στη φαντασία και στην ατομική αισθητική αντίληψη των μαθητών. Η συλλογική αυτή διαδικασία βασίστηκε στην προσωπική εμπλοκή και ενίσχυσε το αίσθημα δημιουργικής ταυτότητας και συμμετοχής.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στην ελληνική βιβλιογραφία δεν απαντάται ευρέως τέτοιου είδους πλήρης εικονογράφηση αρχαίου θεατρικού έργου. Η απουσία αντίστοιχου υλικού καθιστά τη συγκεκριμένη δράση πρωτοποριακή και μοναδική, αναδεικνύοντας την εκφραστική δημιουργικότητα των μαθητών σε ένα πεδίο με ελάχιστα εικαστικά προηγούμενα, συνδυάζοντας αρμονικά τη διδακτέα ύλη με την καλλιτεχνική πράξη και τον πολιτισμικό στοχασμό.
Πέρα από τις τεχνικές δεξιότητες, η δράση ανέδειξε τη βαθιά παιδευτική διάσταση του αρχαίου θεάτρου. Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τις πανανθρώπινες αξίες που πηγάζουν από το έργο του Αριστοφάνη: την ουτοπία, την επανεξέταση της κοινωνικής πραγματικότητας, την αναζήτηση της ελευθερίας, την ειρηνική συνύπαρξη, τον στοχασμό και τη φαντασία. Αξίες διαχρονικές και επίκαιρες, που ενέπνευσαν τους εφήβους να τις μεταφράσουν εικαστικά με τη δική τους οπτική και ευαισθησία.
Το project ενίσχυσε την κριτική σκέψη, τη συνεργατικότητα, την αυτοέκφραση και την παιδαγωγική ενδυνάμωση, αναδεικνύοντας την τέχνη ως εργαλείο μόρφωσης, ταυτότητας και πολιτισμικής σύνδεσης. Η διαδικασία ενίσχυσε την αυτοεκτίμηση των μαθητών, καλλιέργησε τη συνεργατική μάθηση και ανέδειξε τη δύναμη της αισθητικής ως φορέα έκφρασης και κατανόησης.
Το παραγόμενο υλικό ενσωματώθηκε στα προσωπικά portfolios των μαθητών και διατίθεται και σε ψηφιακή μορφή για ευρύτερη διάδοση των αποτελεσμάτων της δράσης.
Η δράση υλοποιήθηκε υπό τον συντονισμό του κ. Κακατσάκη Χρήστου (ΠΕ89:01), με τη συμμετοχή της κας Βερυκάκη Όλγας (ΠΕ:08) και της κας Κουράκη Σοφίας (ΠΕ:89.01), κατά το σχολικό έτος 2024–2025.
Πατήστε στον σύνδεσμο https://pepalakrotiriou.blogspot.com/2025/07/blog-post_13.html για την ανάρτηση της δράσης.
Β. ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ
Με ιδιαίτερη επιτυχία ολοκληρώθηκε το σχολικό έτος 2024-2025 και η δράση του Π.ΕΠΑ.Λ. ΑΚΡΩΤΗΡΙΟΥ με τίτλο «Κλιματική αλλαγή και ενεργειακή μετάβαση», η οποία είχε ως στόχο να φέρει τους μαθητές σε επαφή με τον κλάδο της ενέργειας, τις σύγχρονες επαγγελματικές δυνατότητες που προσφέρει, καθώς και τη σύνδεσή του με τη βιώσιμη ανάπτυξη — περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά.
Η δράση υλοποιήθηκε με την πολύτιμη υποστήριξη του Μη Κυβερνητικού Οργανισμού The Tipping Point (TTP) και τη συμβολή του ΑΔΜΗΕ, και συμμετείχαν όλοι οι μαθητές της Β’ τάξης του Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού, υπό τον συντονισμό του εκπαιδευτικού κ. Ιωάννη Τωμαδάκη, με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών κ. Νικολάου Αλυγιζάκη, κ. Εμμανουήλ Βακάκη και κ. Ιωάννη Βακάκη.
Στο πλαίσιο της δράσης πραγματοποιήθηκαν επτά διαδικτυακές ομαδικές συνεδρίες με επιστήμονες και επαγγελματίες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και μια επιτόπια επίσκεψη σε αιολικό σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της περιοχής μας.
Πατήστε στον σύνδεσμο https://pepalakrotiriou.blogspot.com/2025/05/blog-post_65.html για την ανάρτηση της δράσης.